Vad handlar julen egentligen om?



Hej! Hoppas din jul blir superfin och bra. Hoppas att du umgås med någon du tycker om, eller ja, du kanske är traditionell som vissa eller många är och firar med sin familj. Men alla har inte en familj eller är i samma situation som jag är i just nu, jag är nämligen sjuk och kan ej fira med släkt. Mor jobbar och min far firar tillsammans med farmor och farfar +co, och dem kan jag inte vara med eftersom dem har ett svagt immunförsvar så att det kan bli rätt riskabelt ifall jag är där.

Jag såg nyligen ett klipp där dem pratade om att det finns väldigt många personer som glömmer bort vad julen egentligen handlar om. Att vi har tillåtit oss själva att bli lurade av reklam. Man köper till sig julen nu för tiden och är inte med sin familj för hur mycket man tycker om dem längre, utan för vad för slags presenter dem har att ge, framförallt barn. Man ger inte barnen det som julen innebär på riktigt.


Man nämner att presenterna är viktigast. Men det vet alla när man växer upp att det absolut inte är så, men reklamerna lurar en gång på gång, att man ska ge något fint och dyrt till någon man tycker om. Jag skulle jättegärna vilja det t.ex men har inte råd. Vad gör man då? Jo, det julen går ut på. Visar kärlek och omtanke. Inte säger att man älskar sin familj, utan värnar om dem, bryr sig om dem.


Men vem säger att julen är den enda dagen man ska bry sig extra om någon? Varför inte vara extra vänlig lite då och då i veckan istället för en gång om året? Klart det finns födelsedagar, men fortfarande, varför inte vara mer ödmjuk, kärleksfull och bry sig om folk mycket mer än bara när det är någon speciell högtid?


Här kommer några förslag om hur man kan försöka påminna sig själv om vad som är det viktiga med julen. 


Billie skriver:

Oh, thank you!



Well, no actually. It's a program you get when you buy a Macbook from apple it's called iMovie, but you can only use it on a Mac computer. I also use Finalcut express some times but that will come in my future videos. :D



Have a awesome x-mas!


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar